Judaspenning

In deze nieuwe, vaste rubriek komt in elke editie van de Nieuwsbrief iemand van onze leden aan bod om iets te vertellen over zijn of haar mooiste, meest favoriete of juist grootste probleemplant. Liefst met
een kleurenfoto erbij. Je geeft vervolgens de ‘pen’ door aan een ander lid van onze vereniging.

In deze 1e aflevering wil ik jullie iets vertellen over een plant in mijn tuin die niet zo bekend is bij vele tuinliefhebbers. Althans als ik op de reacties af mag gaan. Toch kent iedereen deze plantenfamilie, omdat die vroeger in elke tuin stond, maar dan als 2-jarige plant.

Lunaria rediviva (vaste judaspenning)

De vaste judaspenning of wilde judaspenning is een vaste plant, behorend tot de kruisbloemfamilie (Brassicaceae). De plant komt in het wild voor de vochtige bossen in Europa, op leemhoudende gronden. De plant wordt ong. 80-100 cm hoog. De gesteelde bladeren zijn hartvormig met een gezaagde rand. Stevige plant, blijft goed rechtop staan. De lila kleurige tot witte bloemen zijn reukloos en ong. 3 cm groot. De bloemen zijn gegroepeerd aan de top van de rechtopstaande stengel. De bloeitijd loopt van april tot juni. De vruchten zijn plat, langwerpig en ongeveer 2,5 cm breed en 8 cm lang. Gemakkelijke plant met voorkeur voor een zonnige tot licht beschaduwde standplaats. Plant blijft compact en woekert zeker niet. Vermeerderen door de plant te delen of via zaaien. Soms komen er enkele stekken op rondom de plant.

Gerard Weisbeek

Ik geef de pen door aan Marjo van Eck