Tuinervaringen

Ik heb “de pen” gekregen van Douwe en Zus Scheltens. Deze zomer zat ik de tuinkring met hen en heb daardoor met eigen ogen kunnen zien dat de appelboom verdwenen is. Wij zagen ook dat er daardoor meer ruimte en licht was voor de plantjes onder de boom. Natuurlijk hebben wij genoten van een lekkere dikke plak poffert van Douwe.

Ik ben ruim dertig jaar geleden lid geworden van dit “clubje” omdat tuinieren mij wel een leuke hobby leek. Inmiddels is het meer een uit de hand gelopen hobby. Veel rommelen in de tuin en natuurlijk de vele uitstapjes die tuin gerelateerd zijn.

In 2013 zijn wij verhuisd en kon ik opnieuw beginnen. De tuin werd kleiner, maar de borders groter.  Gelukkig had ik op de vele lezingen en de deelname aan diverse tuinkringen in de afgelopen jaren veel geleerd. Nu kon ik mij lekker uitleven. Ik houd van rozen gecombineerd met vaste planten.

Tijdens de vakanties gaat de hobby gewoon door. Er worden tuinen bezocht en kwekerijen. Afgelopen zomer nog volop genoten van de Limburgse droomtuinen. En als je toch in Limburg bent…… Lottum is het rozendorp van Nederland. De vele velden met bloeiende rozen zijn een lust voor het oog. En als je dan bij de kweker komt……zoveel keus welke moet je dan meenemen? Aan het eind van de vakantie is het vaak passen en meten dat de rozen en planten in de auto en caravan meekomen naar Meeden.

Ik doe elk jaar graag mee met de tuinkringen. Ik geniet hiervan om samen met andere tuinliefhebbers door de tuinen te lopen. Samen oplossingen bedenken voor probleempjes in de tuin en dit jaar voornamelijk samen mopperen over de vele slakken.

Ook doe ik al enkele jaren mee aan het bloemschikken. Dit is in combinatie met tuieren een leuke bezigheid, vooral in de wintermaanden. Leuk om materiaal uit eigen tuin te leren verwerken in mooie decoraties.

De winter is niet mijn favoriete periode en zie dan ook al weer uit naar het voorjaar 2022 om weer gezellig met de tuinkring te beginnen…..

Anita Niemeijer

Ik geef de pen door aan Rika Staal